De eerste stappen in Frankrijk - Reisverslag uit Rimogne, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu De eerste stappen in Frankrijk - Reisverslag uit Rimogne, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

De eerste stappen in Frankrijk

Door: Ton & Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

27 April 2014 | Frankrijk, Rimogne

Gisteren zijn we aangekomen in Rocroy. Een stadje vlakbij de Belgische grens waarvan de middeleeuwse vestingwerken nog bijna volledig in tact zijn gebleven. Vanuit de lucht ziet de stad eruit als een vijfpuntige ster. Vanuit het centrale plein lopen alle straten diagonaal naar buiten. Aan het centrale plein liggen de kerk, het stadhuis, een café en het office du toerisme. Het dit jaar in gebruik genomen pelgrimshuis was vlakbij het plein. Samen met Dirk waren wij de enige gasten. Het huis was sober maar netjes ingericht en biedt plaats aan 8 pelgrims verdeeld over twee slaapzalen. Je kon er een eenvoudige maaltijd bereiden. We hebben met z'n drieën pizza gegeten. Het was erg gezellig. Tevens hebben. We voor à.s. Dinsdag al vast geboekt in een boerderij bij Wassigny.

We kregen via Marieke door dat Rene te horen had gekregen dat zijn hart zo vooruit was gegaan sinds 2010 dat een transplantatie niet meer nodig is. Wat twee Weesgegroetjes per dag al niet vermogen. (Zeker als dat door pelgrims gebeurt)

Vandaag ging de tocht door Bois d'Harcy langs Lac des Vieilles Forges (een stuwmeer) naar Rimogne. We hadden gekozen voor een wat kortere tocht (17 km) omdat Thea last had van haar achillespees. Het was fris en winderig vandaag. Geen zon maar wel droog. Rimogne is een wat troosteloos dorpje. Vroeger een mijnwerkersdorp getuige de enigszins verroeste, maar nog complete mijnschacht en -toren die in het park is te bezichtigen. In het centrum staat de helft van de huizen te koop. Ik denk dat je er niet veel voor hoeft te betalen, maar je krijgt er ook niet veel voor. Zelf zitten we in een B&B in een enigszins vervallen villa. We hebben wel een slaapkamer, woonkamer met keuken en badkamer ter beschikking. Helaas waren de winkels dicht vanavond, het restaurant gesloten, de koelkast en de voorraadkasten leeg, zodat ons avondeten bestond uit een kopje cup-à-soup, een handjevol sudsee-mix uit het noodpakket van Ursel en Günter en wat plakjes worst. Ja het leven van een pelgrim zit soms vol ontberingen.

• 27 April 2014 - 22:22

Wilma Van Seters:

Pech voor Thea met die achillespees. Sterkte meid met de genezing daarvan. Ik hoop voor je dat het over gaat. Wat een fantastisch bericht over Rene. Die zal nu wel met grotere sprongen vooruitgaan dan voor die tijd en psychisch minder belast zijn. Het is niet gelukt de foto's van onze kleine tocht in Duitsland over een stukje pelgrimpspad naar Santiago de Compostella hierin te verwerken. Ton probeert het nog via zijn telefoon. Die stervormige stad zal wel een oude vestingstad zijn net als Boertange in de provincie Groningen en Willemstad in Nrd. Brabant zo stel ik me voor. Jullie zien in elk geval mooie dingen. Morgen eerst maar naar de bakker en de winkels om zelf een klein noodrantsoen samen te stellen. Tot horen en liefs weer van ons.

• 27 April 2014 - 22:33

Friede:

Lieve Thea en Ton,
    Dan ga ik ook een weesgegroetje bidden voor jouw acchillespees, Thea. Dat zal wel helpen. Ik heb heerlijk vakantie, ga morgen nog even naar Kees en ben weer terug om het feest van Judith en Sander mee te vieren. De boodschap van de vooruitgang van het hart van René is zo ontzettend fijn, ook voor mij, want we hebben het maar wat goed zo samen. Een goede voortzetting van jullie tocht toegewenst! Liefs, Friede.

• 27 April 2014 - 22:58

DC En T:

Dag T en T,
    Er zijn nu twee extra Pausen Heilig verklaard, Ajax is kampioen, Tony heeft een e-bike, en we gaan morgen naar Essen om industriële kunsten te zien. Kortom het kan niet meer stuk.
    Thea, doe je een beetje kalm aan. Laat Ton maar zachtjes masseren (dat helpt nl. altijd!). We gaan ervan uit dat je Reims als volgende grote doel hebt. Prachtige stad met champagne en kerken.
    Was vorige week in Cabauw (provincie Utrecht) en die heeft een Jacobuskerk met bijbehorende route. Prompt werd ik aangeschoten door een man die vroeg of ik al een stempetje had gehaald bij de pastoor. Dat laat ik toch maar aan jullie over, maar het laat zien dat "ze je in de gaten houden".
    Bon chance dans le pays de Hollande.
    Gr DC en T

• 28 April 2014 - 08:59

Phiny Wilmsen:

Lieve Thea en Ton.

Zo te lezen is er al een klein wonder gebeurd: geen hartoperatie voor René.
    Ik hoop wel dat mijn vierdaagse-maatje gauw hersteld van de pijnlijke achillespees.

Heel veel groeten,
    Phiny en Thieu

• 28 April 2014 - 11:10

Paul W.:

We duimen voor het fysiek. En wat betreft het noodrantsoen: met een postduif zijn jullie van hier onbereikbaar. Zo'n beest vliegt terug naar zijn basis. Dan had je er wellicht een moeten meenemen en dan ...

• 28 April 2014 - 21:14

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo allemaal.
    Wat fijn dat jullie zo met ons meeleven.
    We hebben vandaag 25 km gelopen en het gaat alweer een stuk beter met mijn pees.
    Ik neem kleinere stapjes en ik kan regelmatig zelf masseren ook pas ik mijn wandeltempo niet meer aan op dat van Ton.Af en toe moet hij zich even inhouden.
    Als alles volgens plan verloopt zijn we vrijdag in Reims.
    Groetjes van Thea

• 28 April 2014 - 21:21

Mariska En Rob:

Ha ouders,

Dat is nou het echte pelgrim bestaan: overdag afzien en dan 's avonds niets te eten en logeren in een zielig dorpje waar geen klap te beleven is...
    Toch lezen we jullie avonturen met veel plezier en ook is het altijd leuk om weer nieuwe foto's en wapjes te krijgen.

Mam, sterkte met de achillespees!

Hier is verder alles goed. Met de Pasen zijn we in de Achterhoek geweest en we hebben Koningsdag in Arnhem gevierd.

Groetjes van Mariska en Rob

• 29 April 2014 - 19:51

Bets:

Hoi Ton en Thea,
    Wat goed dat jullie al in la France zijn aangekomen, klinkt zover weg.......
    Wij waren pas nog in Lens, Noord-Frankrijk naar het nieuwe museum Louvre-Lens en naar oude kolenmijn dorpjes kijken in de buurt van Douai en Cambrai. Wij vonden het zeer boeiend! Hier heeft het vandaag weer heerlijk geregend en dat is goed voor de tuin. verder gaat alles zijn gangetje en wij hopen dat dit bij jullie ook zo is, dus zonder blessures.! Het gaat jullie goed en lieve groetjes Koos en Bets

• 30 April 2014 - 23:25

Tineke:

Wat vervelend van die pees. Gelukkig weet je wat je doen moet. En wat een gewldig nieuws van Renee.
    Hier nog steeds koud. Er zijn verschijdene walvissen vast komen zitten in het oceaanijs en gestorven. Nu liggen ze te rotten aan de kust by Rocky Harbour en kunnen ieder moment exploderen. Ontiegelijke stank. Het zal je maar overkomen als je een B&B vlakbij hebt!
    Dat is het niews van deze kant van de wereld. Happy walking en hopenlijk meer te eten morgen. Liefs van je grote zus in Canada.