Op een derde van de tocht - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu Op een derde van de tocht - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Op een derde van de tocht

Door: Thea &Ton

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

14 Mei 2014 | Frankrijk, Vézelay

Vandaag zijn we gearriveerd in Vézelay. Als je de route van Nijmegen naar Santiago in drie delen knipt, zitten we nu op een derde. Het tweede deel gaat van Vézelay naar St. Jean Pied de Port onderaan de Pyreneeën. Vézelay is vooral bekend om zijn basiliek van de Madeleine gebouwd op de hoogste "berg" van Bourgondië. Je ziet de basiliek al van veraf liggen als je net als Thea de goede kant op kijkt. De afgelopen dagen hebben we zeer uiteenlopende adressen overnacht. Van een zielig schuurtje op houten banken tot heel luxe slaapvertrekken bij mensen thuis. Overigens kregen we bij het zielige schuurtje sportmatrassen aangeboden van een overbuurvrouw. De mensen die je onderdak verlenen beschouwen je vaak als gast, zodat je voor niets mag slapen, douchen en mee-eten met het gezin. Ze vinden het leuk om met ons te praten over de verschillen tussen Frankrijk en Nederland. De streek waar we door gewandeld zijn is erg arm. Dat zie je aan de vele lege en te koop aangeboden huizen. De werkloosheid in veel dorpjes hier is meer dan 45%. Er is naast landbouw ook haast geen bron van inkomsten, omdat bedrijven zich alleen willen vestigen op plaatsen die aan de grote weg liggen. Toerisme is een van de weinige mogelijkheden om iets te verdienen, maar dan moet je wel iets meer te bieden hebben dan het zoveelste kerkje uit de XIV-de eeuw. De mensen zijn over het algemeen heel aardig en hulpvaardig.

Het weer is de laatste dagen wat minder. Koud, regenachtig en winderig (saints de glace ofwel ijsheiligen). We hebben heel wat afgeglibberd in het bos. Een keer is Ton uitgegleden op een steile helling waarbij hij op zijn rug met zijn stokken vast kwam te zitten in het struikgewas. Gelukkig liep het met een schaafwond af.d

• 14 Mei 2014 - 22:02

Wilma Van Seters:

Geweldig kanjers! In 6 weken tijd 1/3 erop zitten. Dus nog zo'n 3 maanden te gaan in dit tempo ongeveer en de route zal bergachtiger worden. Maar dat maakt jullie niet uit. Houd er rekening meer dat het op de Pyreneën aan de Franse kant mistig en niet zo zonnig kan zijn, maar bovenop (in Spanje) is daar in deze tijd vaak heerlijke zon als je die bergkam over bent en dat helpt de kou gauw te vergeten.
    Vandaag ben ik bij de orthopeed geweest voor mijn klachten. De kop van de heup is wat aan het slijten en lichte artrose zit in schouders en knie maar och ik word 67 jaar dus klaag niet, want wie heeft nu geen artrose verschijnselen. Ben heel blij dat het zeker geen nieuwe heup hoeft te worden, want die gedachte zat me niet lekker. Wie weet loop ik toch ook nog volgend jaar een stukje naar Santiago de Compostella al is het maar om dat geweldige gevoel van ik heb het gedaan te kunnen voelen en onderweg dicht bij je zelf te komen. Afwachten of het lukt natuurlijk maar ik moet veel in beweging blijven en lopen is goed, dus hoop doet leven toch!
    De gastvrijheid en vriendelijkheid van al die overnachtingsadressen(mensen) houdt jullie natuurlijk ook gaande en daarmee vertrek je de volgende dag dan weer vol goede moed. Schaafwonden zijn helemaal niet fijn maar met de goede verpleging van Thea met haar apotheek bij zich zal het vast weer goed
    komen. Ik vind het zo leuk zo vaak van jullie te horen. Het is net of ik meeloop zij het met een beetje jaloezie in de trant van zou ik ook wel willen. Maar jullie gun ik in ieder geval 100% succes.
    Liefs Wilma ook van Ton en tot horens. P.S.:Hier is het de laatste weken ook erg regenachtig en koud met af en toe een paar graden nachtvorst. Maar het gaat weer de zonniger kant op.

• 15 Mei 2014 - 17:46

Jos D`onkers:

Hallo Thea en Ton. Ik ben Jos van de english course. wat erg leuk dat ik jullie verslagen krjjg en mag mee genieten van jullie reis. Heb alles gelezen. Wat knap hoe ver jullie al gekomen zijn. En wat jammer dat je het fototoestel ergens hebt laten liggen met zoveel foto's! Is het mogelijk dat je van tijd tot tijd je foto's opslaat op je computer thuis, in het geval dat? Thea hoe gaat het met je voeten. Je conditie zal wel steeds beter worden. Jullie komen nu in een gebied waar vrienden van mij een huis hadden. Een afgelegen gebied, ze hebben het twee jaar geleden verkocht na 13 jaar.

Ik kijk met ongeduld naar het volgende verslag.

Veel plezier samen.

groetjes, Jos

• 15 Mei 2014 - 18:31

Trees:

Ton, Thea,

Wat leuk dat we elkaar gisteren weer troffen! Ik hoop dat het nog gelukt is met de foto's??
    Bon camino en wellicht tot ziens!

Gr. Trees

• 16 Mei 2014 - 08:53

Marieke:

Paps en mams
    Hopelijk is het weer wat beter aan het worden! Hier is het stralend zonnig en ik heb bijna weekend! Ik ben de hele dag op pad geweest om te filmen voor één van onze studies (Tuin- en landschapsmanagement) dat was erg leuk. Maandag gaan we weer twee filmpjes maken. Liefs

• 18 Mei 2014 - 21:41

Miriam:

Potverdorie nog us an toe zeg. Wat ruist er doooooor het struikgewas, het is un uhhhhh, un uhhhh Ellebroek met unnu sok. Wat goed dat die sok bleef kleven. Even de aflaatsteen over die schram aaien doet wonderen'!!! Succes maar weer met jullie proeve. Groetjes Mirchris.

• 19 Mei 2014 - 16:29

Dag Samen,
    Fijn dat jullie nog genieten. Vezelay is prachtig! We zijn er via SNP een keer wezen wandelen (De Morvan). Het was destijds een prachtig kleinschalig coulissen gebied wat dreigde ten onder te gaan.
    In Nijmegen is het prachtig weer nu, we gaan ervan uit dat jullie dan ook maar mooi weer hebben, maar de afstand tussen ons wordt steeds groter en dus moeten we op de weerkaarten kijken voor jullie weer. We zijn eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat foto's van jullie. Zet die Ipad van jullie maar eens aan het werk en mik het maar in de Cloud.
    En: hoe gaan jullie stemmen, Europagangers!
    Bon Camino!
    T en DC

• 20 Mei 2014 - 14:42

Carin En Annelies:

Hoi Thea en Ton.
    Wij wandelen in gedachte mee met jullie.
    Ton ben je wel voorzichtig ,niet te vaak de benen in de lucht..gelukkig heb je goeie hulp dichtbij ,hopelijk gaat het weer met je been.
    Wat geweldig om jullie site te lezen , we zijn stiekum wel beetje jalours , maar onze tijd komt nog wel eens...
    Wij wensen jullie een Bon Camino..en veel genieten .
    Hier is het ineens zomer geworden ..bij jullie niet te warm...vele groetjes en goeie reis,Annelies en Carin.

• 20 Mei 2014 - 21:25

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo allemaal, Fijn om weer van jullie te horen, Het eerste wat we doen zodra we weer internet hebben is kijken hoe het met jullie allemaal gaat.
    Hoi Annelies en Carin, ben je weer een beetje hersteld Annelies en hebben jullie al weer nieuwe wandelplannen?
    Tony en Dick, We bewaren nu ook de foto's op internet.
    Mircris, de aflaat heeft geholpen d.w.z. Ton zijn schaafwond is weer helemaal genezen.
    Marieke, Lijkt ons leuk om filmpjes te maken. Krijgen we die nog te zien?
    Trees, kunnen we jou volgen op Facebook? We hebben ontdekt hoe je foto's heel eenvoudig over kunt zetten vanuit de Ipad (veel makkelijker dan vanuit de camera).
    Hoi Jos, ik gebruik heel veelvan jouw spulletjes. Wanneer is de laatste les, het zal er wel opzitten zo onderhand.
    Hoi Wilma, fijn dat je geen nieuwe heup nodig hebt. Als je goed traint kun je een heel eind komen. Dat blijkt maar weer. Dus wie weet zit er voor jullie ook een (stukje) Sanitago in.