Klaar met de zuidelijke tak - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu Klaar met de zuidelijke tak - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Klaar met de zuidelijke tak

Door: Thea en Ton

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

28 Mei 2014 | Frankrijk, La Souterraine

De zuidelijke tak vanuit Vézelay via Nevers zit erop. We zijn begonnen aan de gezamenlijke route door limousine. De laatste dagen zien we heel weinig medepelgrims. In de laatste overnachtingen waren we zelfs de enige. We hebben leuke overnachtingen gehad bij mensen thuis.

Zo was er een overnachting in het gehucht la Petite Preugne bij Moniek. Zij was een soort oma Polder. Ze maakte haar eigen jammetjes, bakte haar eigen tarwebrood en maakte zelfs haar eigen kaas. Ze had twee vrienden op visite, zodat we met zijn zessen aan tafel zaten. De vrienden kwamen uit een voorstad van Parijs en ze vertelden dat het fietsenplan van Parijs zo'n groot succes is, dat meer grote steden het willen invoeren. In Parijs is er echter één probleem. De mensen in de hoger gelegen delen van de stad nemen wel de fiets naar beneden, maar gaan met de bus weer omhoog, waardoor de hoger gelegen delen zonder fiets komen te zitten. Het eten was zo lekker dat Ton te veel gegeten had en met buikpijn naar bed ging.

Bij het ontbijt hadden we de keuze uit zeven verschillende smaken zelfgemaakte jam. We kregen elk twee eieren mee voor onderweg. (Gekookt deze keer)

In La Châtre hebben we overnacht bij Anne. Onder het avondeten hadden de het over George Sand, een schrijfster en intellectueel uit de 19-de eeuw, die heel veel moeite heeft moeten doen om als vrouw erkend te worden als schrijfster. Ze heeft een groot deel van haar leven in La Châtre gewoond en veel bijeenkomsten met kunstenaars en intellectuelen georganiseerd. In de wijde omgeving vind je huizen waar ze ooit is geweest of speciale George Sand routes.

Een aantal keren hebben we overnacht in een refuge van de Amis de Pélerins de Vézelay. Zo'n refuge biedt plaats aan maximaal zes pelgrims. De pelgrims worden opgevangen door een zogenaamde hospitalier. De hospitalier is een vrijwilliger die zorgt voor de ontvangst van de pelgrim hhet avondeten klaarmaakt en de tafel dekt het ontbijt. Verder beantwoordt hij vragen van de pelgrim en belt eventueel om een reservering te maken. Iedereen die een pelgrimstocht heeft gemaakt kan zich aanmelden als hospitalier.
Er is veel animo voor. Hospitaliers komen uit alle delen van de wereld.

Een opmerking voor de mensen die ons mails sturen. We kunnen ze wel lezen, maar niet beantwoorden (relay error). Als je wel antwoord wilt hebben kun je mailen naar ton.ellenbroek13@gmail.com. Dit is op de mobiel.

• 29 Mei 2014 - 01:40

MARJA:

Hoi Ton en Thea, ik zit in de knoop met jullie berichtjes. Nu komen ze alleen op mijn mobiel aan en niet op de pc. En eerst in de spam. Er is iets vreemds mee, maar dat zal wel aan mijn pc liggen. Jullie maken veel dingen mee en wandelen in een schitterende omgeving. Heel mooi. Hier in Nijmegen is alles goed. Beau heb ik vorige week in laten slapen. Hij was helemaal op! Het is goed zo... Mijn schoonmoeder is vorig weekend 105 geworden. Prachtige foto's van oma (overgrootoma) die tussen de kleinkinderen frietjes met kroketten zit te eten. Helemaal genietend. Groetjes Marja

• 29 Mei 2014 - 16:47

Thea:

Hallo Marja,
    Wat bijzonder dat de moeder van Han 104 jaar geworden is!
    Zonder Bo, .. Toch wel emotioneel op zo,n moment.

• 29 Mei 2014 - 16:51

Thea:

Ik bedoel Beau, en natuurlijk 105 jaar.Thea

• 29 Mei 2014 - 19:03

Yvonne:

Ha Ton en Thea,
    Zijn nu in natuurpark Monfragüe in Extramadura. Veel bijzondere vogels met jongen gezien, o.a. de vale gier bij tientallen, de zwarte ooievaar, de blauwe rotslijster. We beginnen er verstand van te krijgen. Je kan hier ook mooie wandelingen maken in allerlei moeilijkheidsgraden. In het noorden van Spanje hebben we erg veel Santiagogangers gezien in Navarete, San Domingo, stempeltjes halen in de kathedraal. Op de camino van San Domingo richting Burgos was het zelfs gezellig druk. Op sommige stukken liepen ze in ganzenpas. We konden ze zien omdat de camino daar parallel liep met de autovia. Dus jullie hoeven niet bang te zijn als eenzame pelgrims onderweg te zijn. Waarschijnlijk wordt het pas na de Pyreneeën druk omdat de meesten vertrekken vanuit St. Jean Pied de Port.
    We blijven jullie berichten met veel plezier volgen, groetjes, Harry en Yvonne

• 29 Mei 2014 - 21:16

Monique:

Hallo Ton en Thea, wat leuk om te lezen. Wat meken jullie leuke dingen mee.
    Veel plezier.

• 29 Mei 2014 - 22:51

Miriam:

Dag TT,
    Wat gaan jullie als een speer zeg!! Hoeveel paar schoenen al versleten? Hopelijk is het niet zo'n pisweer daar. Wij hebben de verwarming al weer aan. Vandaag Hemelvaart, dus lekker lang vrij. Heel veel successen verzorg de knietjes en de voetjes goed!! Groetjes Mirchris

• 30 Mei 2014 - 22:12

Ben:

Hoi Thea en ton, petje af dat jullie zo lopen. Elke ochtend met frisse zin aan de start? Ben benieuwd naar jullie dagelijkse ritme. Hoe laat op? Wat voor ontbijt? Eerste pauze wanneer? Lopen jullie naast elkaar? Kan ton het bijhouden?
    We hebben bij Friede Bbq gedaan met hemelvaart vanwege druilerig weer. En nog een weetje: FRIEDE promoveert op 26 september, en Frans studeert op precies dezelfde dag af! Wel balen want nu kunnen we niet bij promotie van FRIEDE zijn. Houd je haaks en geniet van jullie bijzondere tocht! Liefs, Ben

• 31 Mei 2014 - 17:25

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo allemaal,
    Fijn om weer veel nieuws van jullie te horen. Geweldig dat Frans gaat afstuderen! Hoe krijgt hij het voor elkaar om het op op de promotiedag van Friede te doen! Hier is het wisselend bewolkt en goed wandelweer. In Spanje zijn we voorlopig nog niet. Ze hebben ons al gewaarschuwd dat het er druk zal zijn op de camino. We hebben de oordopjes bij ons dus laat maar komen die pelgrims.

• 02 Juni 2014 - 09:35

Bets:

Hoi TT,
    Erg leuk om jullie berichten en reis te mogen volgen.Wat knap toch van jullie.
    Grappig is dat ik afgelopen week ook een stukje van de camino gelopen heb, waar jullie ook pas waren, namelijk bij Vezelay, vanaf de basiliek. Ik was een weekje met 6 vriendinnen in de Morvan, waar het schitterend wandelen is.Een van hen heeft daar een oude boerderij gekocht. Hier gaat het allemaal zijn gangetje, ik heb afgelopen weekend een expositie opening gehad en komend weekend,1e Pinksterdag ook weer een. De kunst houdt me dus wel bezig.Jullie krijgen ook veel groetjes van Koos.