Op de helft? - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu Op de helft? - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Op de helft?

Door: Thea en Ton

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

06 Juni 2014 | Frankrijk, Périgueux

We zijn gestart op zaterdag 5 april en voor we vertrokken zeiden we dat we dachten er 4 maanden over te doen. Het is vandaag 6 juni en we zouden zo ongeveer op de helft moeten zijn. Mensen die we spreken zeggen dat dat wel ongeveer klopt. Dus liggen we op schema. Wat schoenen betreft kan het kloppen. De schoenen van Ton zijn al zover heen, dat hij vandaag nieuwe heeft moeten kopen.

Het lopen gaat ook voor Thea steeds beter. Als er eens een makkelijk dagje van maar 20 km tussen zit, wil ze vaak nog wel verder lopen. Vaak is het bij kortere afstanden zo dat we tussen 13.00 en 14.00 aankomen, maar pas vanaf 16.00 terecht kunnen in het onderkomen. Dan zit je dus 2 à 3 uur te wachten met je rugzak en dat is best lang, vooral in dorpjes waar behalve de kerk niets te beleven is.

Hoe ziet een dag in het leven van een pelgrim eruit? 's Morgens tussen 6.15 en 7.00 gaat de wekker, afhankelijk van het aantal kilometers wat je moet lopen. Dan ga je je slaapzak in zijn zak proppen en alle spullen in de rugzak. Dat is een secuur werkje omdat je alles wat je onderweg nodig denkt te hebben bovenin moet doen en dingen die je alleen 's avonds nodig hebt onderin. Maar je krijgt er gaandeweg handigheid in. Dan ga je ontbijten, soms met z'n tweeën soms met een heel stel en daarna naar de bakker (als er een is!) voor brood voor onderweg en dan op pad. Je hebt een routebeschrijving op papier, maar je moet altijd opletten op de markeringen onderweg. Het kan zo maar zijn, dat hele stukken anders gelopen moeten worden dan op je blaadje staan. Vervolgens ga je in elk dorpje even de kerk in. Je bent tenslotte pelgrim. Ook nemen we vaak nog een stukje kerkhof mee. En verder is het genieten van alles wat je ziet (akkers met graan dat je steeds rijper ziet worden, allerlei bloemen, koeien, paarden, hagedissen, roofvogels en natuurlijk kruisbeelden en herdenkingsmonumenten van de grande guerre) ruikt (bloemen, gras, hooi, mest en soms uitlaatgassen van diverse makelei) en hoort (vogels, honden, hanen, geritsel). Af en toe foto's maken en dan weer verder. Om de twee uur hebben we pauze en eten we een boterhammetje en drinken een knalpakje leeg. Soms op een bankje, soms op een grasveldje of een muurtje, als pelgrim kijk je niet zo nauw. Tussen 13.00 en 16.00 zijn we dan meestal op de plaats van bestemming en dan is het soms nog wel even zoeken waar het onderdak precies is ( vooral in wat grotere steden) dit zijn de extra kilometers die nergens beschreven staan maar vaak wel de zwaarste zijn. Als je binnen bent is het eerste dat je wilt de rugzak af en dan de schoenen uit en als het even kan onder de douche. Dat laatste lukt alleen als je een douche voor jezelf hebt of als je de eerste bent, anders moet je op je beurt wachten. Na de douche doen we vaak een wasje (sokken, kleding wat je gedragen hebt) en daarna kijk je waar je de volgende dag naar toe gaat en reserveert vast de slaapplaats (wie het eerst komt ...). Dan is er wat te drinken en vertellen we elkaar wat we die dag zoal meegemaakt hebben. Daarna gaan we avondeten. Soms is er een hospitalier (of een gastvrouw, af en toe zelfs een gastheer) die voor het hele gezelschap kookt. Soms ga je in een restaurant eten en soms kook je zelf een potje. Daarna werken we onze logboekjes bij en schrijven aan ons TTnaarSantiago verhaal als er WiFi is. En dan zo rond 22.00 uur naar bed. Soms slaap je goed,soms zijn luidruchtige slapers die anderen het slapen bemoeilijken en dan lig je wel eens wakker.

• 07 Juni 2014 - 12:53

Kattelein En Bart:

Hoi Ton en Thea,

Jullie liggen mooi op schema! Wat leuk om een keer te lezen hoe jullie dagritme er uit ziet.
    Binnenkort schrijven we weer een mailtje met een langer verhaal :) Het mailtje met de foto's had Bart per ongeluk naar het verkeerde mailadres gestuurd. Die hebben we dus nog een keer gestuurd.

Liefs Bart en Kattelein

• 07 Juni 2014 - 18:45

Ilse:

Hallo Thea en Ton, proficiat met de 1. helft !!! Tot nu toe verliep alles toch redelijk, afgezien van enkele ongemakken , ga zo door. Jullie dagschema ligt nu al goed vast en bij jullie terug komst zal het weer wennen zijn.
    Lalande is erg plaat en niet zo boeiend maar de Bearn is qua landschap veel moeier, met prachtige oude kerken die wij bij bezoeken aan de zus van Hans in de buurt van Mont Marsan - Dax, vaak bezocht hebben.
    Nemen jullie de kustweg of gaan jullie de weg door de Pyreneen?
    Wij zijn net van enkele uitjes weer terug en kijken met lede ogen na de enorm gegroeiden struiken en hagen, dat wordt flink snoeien...
    Verheug me op onze familieweekeind volgende week, maar hopen dat het droog blijft, zeker tijdens de stadswandeling .
    Het ga jullie goed. Liefs

• 07 Juni 2014 - 20:52

Thea & Ton Ellenbroek:

hallo Bart en Kattelein,We zij erg benieuwd naar jullie mailtje.!,
    Wij waren gisteren in Perigueux een levendige stad met veel jongeren.
    Nu zitten we op een camping inSt Astier Het ligt aan de Isle een prachtige rivier maar veel muggen vandaag erg warm . We hebben een heel mooi huisje incl keuken douche en toilet alles voor een pelgrims prijsje
    Hallo Ilse en Hans.
    Allereerst nog heel hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardagen.
    Hebben jullie mooi weer gehad toen je het vierde?
    Jullie krijgen het nog druk in de tuin !
    Alvast een fijn familieweekend toegewenst, dat moet vast wel lukken met zo,'n goeie voorbereiding.

• 08 Juni 2014 - 08:53

Wilma Van Seters (ook Namens Ton):

Wauw op schema! wat goed van jullie! En wat zetten jullie door! Echte pelgrims met kapel/kerkbezoekjes en naar ik hoop af en toe schietgebedjes. Ga zo door en jullie eindigen in S. de Compostella. Laat ons maar eens weten op welke dag jullie daar aankomen. Ik loop in gedachten nogal eens met jullie mee en volg ook het kaartje. Hier alles oké. Loop heerlijk verder en geniet van jullie tocht. Liefs en dikke zoenen/handdrukken van ons. Wilma en Ton

• 08 Juni 2014 - 13:51

Phiny Wilmsen:

Hallo Thea en Ton.

Wij zijn net terug van een cultuurreis met de oud-collega's van Thieu naar Bourgondië.
    We hebben de kerk in Vezelay ook bewonderd.
    In Autun was in het tympaan een voorstelling van het laatste oordeel.
    Links van Christus de mensen die in de hemel waren (ook een bedevaartganger naar Santiago da Compostella) en rechts de mensen die in de hel waren beland.
    Zo'n voorstelling zal de pelgrimsgangers wel goed doen:)
    Jullie zijn al op de helft van de ontberingen.
    Succes met de volgende helft.

Groetjes, Phiny en Thieu

• 09 Juni 2014 - 18:32

Joyce En Piet:

Hoi Thea en Ton,

Wat gaan jullie voortvarend! Wij blijven elk weekend een dagje "hangen" om te rusten en om de stad (stadje) te bezichten. Na 8 weken liggen wij inmiddels bijna 1 week achter op jullie. Bedankt voor de tip op de camping in St. Astier, wij gaan daar zeker gebruik van maken. Wij zijn nu in La Coquille en volgens planning komen wij donderdag in Périgueux, dus voor ons op de helft. Succes verder en buen camino.
    Groetjes van Joyce en Piet

• 10 Juni 2014 - 23:00

Siny:

lieve thea en ton
    wat is het genieten van jullie prachtige verhalen en foto's.
    En wat leuk om de dag van een pelgrim te beschrijven Ton.
    Fijn dat jullie geen heimwee hebben en de knietjes van Thea goed functioneren.

Ton en ik zijn net terug van een vakantie in Duitsland, Berlijn, Dresden,
    fietsen langs de Elbe Gorlitz aan de Poolse grens. Was fijn en indrukwekkend.
    Gek om nu niet naar mijn werk te hoeven.
    vrijdag de 19de krijg ik mn afscheidsfeest bij een vd artsen thuis.
    Verder hier alles goed.

Veel liefs Siny en Ton

• 11 Juni 2014 - 17:58

Thea:

Hallo Wilma en Ton,Wij laten wel weten wanneer we aankomen .
    Iemand die al eens eerder de Santiago gelopen heeft heeft ons uitgerekend dat we rond de 25 Juli zouden kunnen aankomen.
    Hallo Phiny en Tjeu, Lijkt me heel interessant die voorstelling in Autun Toch fijn om alvast te weten dat we in de hemel komen. Alhoewel rechts van Christus de verhalen misschien wel spannender waren
    Hallo Joyce en Piet.
    Wij vonden Perigueux leuk veel jongeren. Wij hebben er onderdak gehad bij de Vrienden van de Pelgrim en het is ons goed bevallen