Frankrijk door de ogen van een pelgrim - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu Frankrijk door de ogen van een pelgrim - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Frankrijk door de ogen van een pelgrim

Door: Thea en Ton

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

23 Juni 2014 | Spanje, Larrasoaña

We zijn de grens met Spanje gepasseerd en het is tijd voor een terugblik. We hebben Frankrijk doorkruist van Rocroi in het noorden tot St. Jean Pied de Port onderaan de Pyreneeën. We zijn erg geschrokken van wat we hebben gezien en gehoord. In vrijwel alle dorpjes en stadjes is de binnenstad voor meer dan 50% uitgestorven. Heel veel gesloten winkels (bakkers, kruideniers, boetiekjes, ...). Sommige zaken hebben nog oorkondes van 2011 dat ze ergens de beste in waren. Het is ons herhaaldelijk overkomen dat we een hotelletje wilden nemen, maar dat ter plaatse aangekomen de zaak gesloten bleek (dus failliet). We hebben ook wel overnacht in hotels waarvan de eigenaar ons vertelde dat het familiebedrijf gesloten moest worden omdat ze de verplichte aanpassingen voor invaliden niet konden betalen. In het zuiden van Frankrijk zijn de buitenwijken redelijk tot soms erg welvarend. Er zijn wijken waar elk huis een eigen zwembad heeft. Maar in het noorden en midden in armoed troef. Er zijn plaatsen waar de werkloosheid meer dan 45% is. Bedrijven willen zich alleen vestigen in plaatsen die via de autosnelweg goed bereikbaar zijn. Lig je ongunstig dan heb je pech. De jonge mensen trekken weg, de oudjes blijven achter. De mobiele supermarkt komt langs en daar moet je het mee doen. In plaatsen die wat groter zijn is vaak wel een supermarkt (Carrefour, intermarché, ...). Daar is dan een groot aanbod aan producten, maar er zijn opvallend weinig klanten.

Als je met de mensen praat zijn ze erg pessimistisch over de toekomst. Ze hebben geen enkel vertrouwen in Hollande die geen van zijn verkiezingsbeloften heeft verwezenlijkt. Het sociale systeem is onbetaalbaar. Dat beseffen alle mensen die wij gesproken hebben, maar aanpassingen stuiten op weerstand van belangengroepen (vakbonden, syndicaten, spoorwegen, ...). Frankrijk kent geen overlegstructuur zoals wij. Als de regering iets wil veranderen wat bijvoorbeeld een vakbond niet zint, gaan ze in staking. Zo is er onlangs een staking geweest van de SNCF (Franse Spoorwegen) omdat de regering de pensioen leeftijd van 55(!) wilde verhogen. De staking viel nota bene in de examentijd waardoor veel studenten niet op tijd hun examen konden doen.

Verder is er de.bureaucratie. Frankrijk heeft zo'n 18000 gemeentes. Elk dorp of stad heeft een eigen Marie met een burgemeester en wat stafmensen. Gemeentelijke herindeling kennen ze niet. Omdat gemeentes wel eens samen moeten werken hebben ze een extra bestuurslaag in het leven geroepen de communauté. Verder is het land verdeeld in départementen. Ooit in het leven geroepen door Napoléon. Een département mag niet groter zijn dan de afstand die een paard in een dag af kan leggen tot de hoofdstad. Die indeling is nooit aangepast. Als je een vergunning aanvraagt moet je dat zowel bij de gemeente als bij het departement doen. Het gebeurt vaak dat je bij de ene instantie wel goedkeuring krijgt maar bij de andere niet.

Verder zijn de Fransen erg bezorgd over de opkomst van het Front National. Ze trekken een vergelijking met de tijd van de opkomst van het nazisme. We hebben geen openlijke aanhangers van het FN ontmoet, maar ik heb de indruk dat niet iedereen daarvoor uit durft te komen. We hebben wel eens mensen horen verzuchten "hadden we maar iemand als Angela Merkel)

• 23 Juni 2014 - 21:02

Wilma Van Seters:

Goh wat een ervaringen en wat mogen de mensen in Nederland zich toch wel gelukkig prijzen met onze staatkundige huishouding.
    Maar nu zijn jullie in Spanje en het zal wellicht moeilijker worden vanwege die autowegen. In heel ander land met een totaal andere bevolking zullen jullie vast merken. Ton en ik blijven benieuwd naar jullie vooruitgang in kilometers en de weg naar Santiago de Compostella.
    Houd moed en geniet van de tocht.

• 23 Juni 2014 - 21:40

Marianne Van Doorn:

Hallo samen, elke keer weer lees ik met nieuwsgierigheid jullie verhalen. Wat een doorzettingsvermogen hebben jullie! Prachtige verhalen en nu al in spanje. Wel een trieste constatering over het leven van de Fransen in de dorpen.
    Veel loopplezier !

• 23 Juni 2014 - 22:19

Miriam:

Dag TT, Leuk verslagje weer, Gefeliciteerd dat je vanaf nu de voetjes in Spanje kunt laten werken. Wat jullie zien in Frankrijk verbaast me niets. Spanje is nog erger! Als je ziet wat daar nog voor gemeente ambtenaren zijn voor een piepklein dorpje en wat die verdienen, onvoorstelbaar. Brussel kan voor die Zeurolanden nog heel wat hervormen. Eigenlijk is het wel dieptriest. Verder veel succes voor jullie beiden. Voor jullie nog een peuleschilletje nog.Groetjes Mirchris

• 24 Juni 2014 - 06:59

Paul:

Ontvolking, vergrijzing tot de dood er op volgt.
    Soms hoef je niet zo ver: Zeeuws Vlaanderen, Oost Groningen, Noordwest Friesland, Zuid Limburg. Als hier ook nieuwe uitdagingen worden gemist? Je wordt er niet vrolijker van. Dat worden straks in Compostella veel kaarsjes, maar hopenlijk ook nog veel mooie en vrolijke ervaringen. Dat hoop ik van ganser harte en dat doet leven. Jongelui, hou de loop er in. Jullie kunnen het!

• 24 Juni 2014 - 09:56

Ton Korenromp:

Mooi verslag. Dat zijn de voordelen als je lopend door een land gaat. Je ruikt, je proeft en je signaleerd. Dat laatste schrik ik wel van. Alhoewel het in Nederland in sommige regio's ook niet echt rooskleurig is. Ben benieuwd hoe de situatie in het noord westen van Spanje is.
    Succes met het laatste stuk.

• 24 Juni 2014 - 14:57

Marijke:

Dag TenT,
    Eindelijk in Spanje, geweldig, wat zijn jullie al ver.
    Wat jullie in Frankrijk zagen aan achteruitgang in de Franse dorpjes, zal in Spanje wel niet veel beter zijn, misschien nog wel slechter. Er komen ook veel Spaanse studenten richting RU de laatste jaren, weinig perspectief in eigen land. Hopelijk blijft er genoeg jeugd over voor een positieve balans........
    Hartelijke groet en geniet van de mooie dingen! Ook in Nederland begint op 21 juni de zomer!

• 24 Juni 2014 - 20:24

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo allemaal,
    Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties daar kijken we altijd direct naar.
    We zitten vandaag in Pamplona .
    De tocht ernaar toe was prachtig , de uitlopers van de Pyreneeën met veel verschillende wilde planten en mooie uitzichten.
    Vandaag heb ik mijn schoenen laten verzolen en verder hadden we nog ruimschoots tijd over om de stad te bekijken.
    Noord Spanje is aanmerkelijk welvarender dan zuid Frankrijk maar we ontdekte wel dat de mentaliteit anders is Zo zijn veel winkels tussen de middag tot 16.00 dicht.
    En vanmorgen bleek de schoenmaker waarschijnlijk ook nog op een oor te liggen want om 9.30 was hij nog niet open toen zijn we maar weer verder gelopen.
    Groetjes van Ton en Thea

• 26 Juni 2014 - 00:20

Marga:

ha TenT, heel leuk en boeiend jullie verhalen, en al in Pamplona, wahw! Mooie stad inderdaad, en trotse mensen. Ik hoop dat je je schoenen nog hebt kunnen ophalen, anders lijkt het me moeilijk verder lopen. Het warme stuk begint nu, maar jullie redden het wel, petje af hoor! in Ned is alles voetbal wat de klok slaat, maken jullie daar nog iets van mee?

• 26 Juni 2014 - 20:19

Nico:

TT

Mooi verhaal. Hebben het ook meegemaakt in Frankrijk tijdens onze tocht.
    En wij in Nederland maar mopperen. Spanje is ook mooi geniet er nog van.

Gr. Nico

• 26 Juni 2014 - 20:48

Ilse:

Hallo Thea en Ton,
    Frankrijk helemaal doorkruist en jullie impressies van land, bewoners en leefomstandigheden heel goed beschreven.Fijn dat de tocht door de prachtige Pyreneeen geen probleem gaf.
    Ben benieuwd wat jullie van Spanie vinden , zal wel heel druk op de nog +/- 800 km zijn.
    Petje af voor jullie en nog heel veel sterkte op de Camino.
    Liefs Ilse

• 27 Juni 2014 - 20:24

Joyce En Piet:

Hoi Thea en Ton,

Ook wij staan nu bijna aan de poort van de Pyreneeën, we zijn vandaag in Ostabat aangekomen en gaan morgen naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Wij hebben jullie tips ter harte genomen en lekker gezwommen in Cité Verte. Wij hebben vandaag al genoten van de etappe naar de Pyreneeën en hopen in Spanje, net als jullie, te kunnen genieten van de Spaanse etappes. Nog heel mooie dagen en buen camino.
    Joyce en Piet

• 29 Juni 2014 - 14:52

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo Marga, E
    Wij volgen de voetbal via onze kinderen.