Jetzt wieder auf Deutsch - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu Jetzt wieder auf Deutsch - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Jetzt wieder auf Deutsch

Door: Thea & Ton

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

07 Juli 2014 | Spanje, El Burgo Ranero

Liebe Ursel, lieber Gunter

Wir sind jetzt halbwegs des Camino Frances also etwa 400 km entfernt von Santiago. Dieser Jakobsweg führt von St-Jean-Pied-de-Port nach Santiago de Compostella. Die erste Etappe führt über die Pyreneeën nach Roncesvalles in Spanien. Man hat uns gewarnt dass das eine schwere Etappe wäre. Aber wenn man schon zehn Wochen bergauf und bergab gelaufen ist, geht alles fast mühelos. In Spanien gibt es viel mehr Pilger als in Frankreich. Pro Tag einige Hunderte. Es gibt auch immermehr Pilger auf dem Fahrrad. Im Gegensatz zu Frankreich gibt es hier auch viel junge Leute. Viele kommen aus Spanien und Italien. Auch Franzosen und Amerikaner gibt es relativ viel. Unter den jüngeren Pilgern gibt es viel Koreaner.

Die Herberge in Spanien sind ganz auf Pilger eingerichtet. Es gibt welche für 15 bis 20 Pilger, aber in den grösseren Städten gibt es auch albergo's für über 150 Pilger. Ab etwa 12.00 meldet man sich, man kriegt ein Bett zubeteilt und kann sein Rücksack auspacken. Den nächsten Tag um etwa 06.00 packt man die Sachen wieder ein, wenn man Glück hat gibt es Frühstück, und man geht auf den Weg zur nächsten Ort. Wenn es kein Frühstück gibt, ist die erste Aufagbe eine Kneipe zu finden wo man ein desayuno bekommen kann.

In den meisten Orten kann man für etwa € 10 ein Pilgermenü bestellen. Diese Mahlzeiten sind meistens sehr gut.

Euer Notpaket ist jetzt alle. Thea hat gestern die letzten Dextros aufgemacht. Wie war Euer Urlaub in Griechenland? Wir hoffen dass es im WM-finale zu einem Treffen Holland Deutschland kommt. Wir erwarten den 21. Juli in Santiago anzukommen. Danach wollen wir noch ein Stückchen weiter nach Fisterra (das Ende der Welt, etwa 100 km westlich von Santiago). Da erfrecht man die Atlantik.

Schöne Grüsse, Thea und Ton

• 08 Juli 2014 - 09:42

Friede:

Ha lieve Thea en Ton, met plezier volg ik jullie avonturen! Hoe kleine steentjes toch dwars kunnen liggen. Ja, het leeglopen van de Franse dorpjes zie ik ook in de omgeving van Kees gebeuren. In zijn dorp is het restaurant dicht, de winkel al lang geleden gesloten en de kapper, die ook de post deed en nog wat dingen verkocht, is nu ook weg. En dan woont Kees nog in een streek waar het redelijk goed gaat vanwege de wijn. Iedere keer als ik in Frankrijk ben, valt me het zo veel lagere tempo op. Dat bevalt me wel. in de winkel, op straat, mensen nemen overal rustig de tijd voor. Wie weet gaat men deze vorm van leven nog een keer herwaardern, en loopt de stad weer uit naar het platteland.
    Ik ben bezig met de laadste loodjes, de afsluiting van een schooljaar heeft ook zo zijn uitdagingen. De examens zijn afgesloten, de laatste toetsen nagekeken en overmorgen is het diplomauitreiking. Ook alle rompslomp rondom de promotie heb ik gisteren afgerond, het boekje wordt gedrukt, de samenvattingen en andere administratieve rompslomp afgewerkt, en de stellingen klaar. Deze week nog werken en dan vakantie.
    Zaterdag ga ik met Jita 14 dagen camperen en wandelen in de Alpen, Noord Italië. Daarna een week thuis om de boekjes te posten en om in huis de zaak weer op orde te brengen en dan nog 14 dagen naar Kees. Heeeerlijk. Morgen ga ik met Rob en Mariska uit eten! Lijkt me wel gezellig te worden. Om 10 uur moet ik natuurlijk thuis zijn om het voetballen te bekijken.
    Jullie heel veel plezier en een mooie afronding toegewenst, Friede.

• 08 Juli 2014 - 20:28

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo Friede, Wat leuk dat je gaat eten met Rob en Mariska, Ik verheug me er al op om vooral onze kinderen en aanhang weer terug te zien.!Rob en Mariska zijn geloof ik goed bezig geweest in het huis aan de Havenstraat.
    Wat een fijn vooruitzicht voor je dat je zoveel dingen goed kunt afsluiten en dat je je kunt verheugen op een welverdiende vakantie.
    Liefs Ton en Thea

• 09 Juli 2014 - 06:02

Ilse:

Lieve Thea en Ton,
    ben heel erg verdrietig, na het overlijden van Noortje in maart is nu ook Marga, pas 59 , overleden. Voor haar was het na een zeer zware tijd wel een verlossing...
    Dit is zo een moment om het leven weer de revue te laten passeren , wat bij een pelgrimage natuurlijk vaak aan de orde komt .
    Dus lieve allebei , willen jullie ook nog eens extra de vrienden die ons al verlaten hebben in het gebed gedenken?
    Het ga jullie goed en toi, toi, toi voor het laatste stuk Camino.
    liefs Ilse

• 09 Juli 2014 - 16:56

Hallo Ilse,
    We zullen zeker Marga herdenken in ons gebed! Dat ze pas 59 was heb ik me nooit gerealiseerd. ......

We zijn vanmorgen in de kathedraal van Leon geweest wat een prachtig houtsnijwerk glas in lood en ook het gebouw zelf is indrukwekkend!
    We hebben hier in albergue Unamuno een kamertje voor ons twee €30.- samen.
    Het is hier fris maar dat is voor het lopen erg fijn.
    We waren al in de Casa de Botines maar mochten daar niet fotograferen.
    Ook hebben we een rondleiding gehad in Palacio The Guzman.
    Vandaag een mamadag.
    Duitsland heeft weer goed gevoetbald!
    Ton en Thea

• 09 Juli 2014 - 18:08

Caminofrans2014:

Ola pilgriems,
    Es' macht keine flaus aus welche Sprache euch auch sprecht. Verstehen tun wit trotzdem :-) !
    En zo is de Meseta weer bijna voorbij en belanden jullie in Leon!
    Geniess van dieser scheune Camino :-)
    Buenos Camino und viel spass
    Caminofrans2014

• 10 Juli 2014 - 21:39

Thea & Ton Ellenbroek:

Danke scheun kamino Frans. Viel sjpass noch und auf wiedersehen in Santiago!

• 12 Juli 2014 - 22:05

Peter En Betty Van Der Ven:

Beste Thea en Ton,

Jullie zijn niet ver meer van Santiago de Compostella. Petje af voor jullie enorme prestatie! Maar dan gaat jullie uitdaging nog een stuk verder om te voet ook het 'einde van de wereld' op te zoeken. Wij deden ook Fisterra aan in 2008. Per bus vanuit Santiago, met enorm veel medepelgrims. Een urenlange reis omdat het geen rechtstreekse verbinding was, maar een bepaalde route voor de lokale bevolking. We hadden die dag prachtig weer en ook wij kregen net als de pelgrims die vroeger geloofden in een platte aarde het gevoel dat hier de wereld ophoudt. Geniet nog fijn van jullie laatste kilometers en hopelijk is Galicië minder nat dan gewoonlijk.

Met hartelijke groet,

Peter & Betty

• 13 Juli 2014 - 14:26

Hallo Peter en Betty,
    We hebben denk ik ook veel geluk tijdens onze wandeling Als je allen al bedenkt dat we tijdens de hele tocht niet meer dan drie dagen regen hebben gehad.
    Ton vindt het zo leuk dat hij ook wel terug wil lopen maar daar heb ik toch wel het een en ander op tegen.