Wat deze pelgrimage voor mij betekent - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu Wat deze pelgrimage voor mij betekent - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Thea & Ton Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Wat deze pelgrimage voor mij betekent

Door: Thea (en Ton)

Blijf op de hoogte en volg Thea & Ton

17 Juli 2014 | Spanje, Sarria

Er zijn mensen die tegen mij gezegd hebben: "Je verandert als je de camino gelopen hebt". Ben ik veranderd? Nee ik geloof het niet. Wel heb ik tijdens deze lange wandeling, en het telkens ergens anders zijn, nieuwe levenservaringen opgedaan. Allereerst het besef dat ik op mijn zesenzestigste levensjaar samen met Ton over voldoende gezondheid en financiële mogelijkheden bezit om deze tocht te lopen. Ton wilde dit graag en omdat ik niets beters kon verzinnen, ben ik meegegaan en daar ben ik nu heel blij mee. Wij hebben elkaars karakters en mogelijkheden en beperkingen beter leren kennen. Als je vier maanden zo intensief met elkaar optrekt, kom je er achter dat je elkaar op onverwachte momenten erg hard nodig hebt.

Tijdens deze pelgrimage hebben we samen heel veel interessante en boeiende mensen ontmoet. Ieder met zijn eigen verhaal. Vaak heel persoonlijk en open, misschien komt dat ook omdat we tijd voor elkaar namen. Het viel mij op dat veel van hen een positieve instelling hebben.

Ook hebben we samen veel prachtige natuur gezien. Omdat je te voet gaat ben je veel meer één met de omgeving, je ziet, hoort en ruikt alles om je heen. In de ochtend als de nevel nog over de velden ligt en de zo'n opkomt, hoor je de vogels fluiten. Je ruikt het gemaaide gras, en alle bloemen. Dat is genieten.

Als je een zware etappe gelopen hebt in de hete zon, de bergen op en af, als je pijn hebt gehad en je neemt een douche, heerlijk, alles glijdt van je af. En nu tegen het einde van de tocht, als je je realiseert wat voor een enorme afstand (meer dan 2200 km) we gelopen hebben, besef ik wat voor een prestatie we hebben geleverd.

Wat je ook leert tijdens zo'n tocht is, dat je soms een stapje terug moet doen, maar dat je niet moet opgeven.

De camino is de weg en onderweg zie je wat geloof met mensen kan doen. We hebben veel kerken, kapelletjes en kunst rondom het christendom gezien. Maar ook zagen we de vergankelijkheid, zelfs van een levensfilosofie. Kloosters en kerken die veranderd zijn in musea, of leeg staan. Dit geldt ook voor de dorpjes en stadjes waar we doorgetrokken zijn. Aan de rand van grote steden zijn gigantische hypermarkten ontstaan waar je wordt verleid dingen te kopen die niet nodig zijn.

In een Tibetaans klooster vertelde een man ons dat Boeddha gezegd heeft: "Het is niet belangrijk wat je hebt, maar wat je bent". Ik denk dat allebei belangrijk zijn, maar dat de balans is doorgeschoten naar wat je hebt en dat wat je bent wel wat meer aandacht mag hebben. Daarom zou ik jongeren aanraden om de camino te lopen.

  • 17 Juli 2014 - 22:28

    Marga:

    mooi gesproken Thea, wijze woorden... het moet een goed gevoel zijn dat allemaal mee te mogen maken. Ik wens jullie nog een mooie eindstreep toe, groet van Marga

  • 17 Juli 2014 - 22:31

    Ria:

    Mooi gezegd Thea!

  • 17 Juli 2014 - 22:33

    Ingrid:

    Mooi, dat je dit zo hebt ervaren. Erg fijn steeds van jullie iets te horen. Anders kom je naderhand ook nauwelijks meer bijgepraat. Dank en nog veel mooie dagen wens ik jullie.
    liefs,
    Ingrid

  • 18 Juli 2014 - 08:12

    Phiny Wilmsen:

    Lieve Thea.

    Vorig jaar hebben we samen de vierdaagse gelopen: 4 x 30 km.
    Dit jaar heb je al in een paar maanden meer dan 2200 km. samen met Ton gelopen.
    Wat een prestatie!
    Voortaan is het lopen van de vierdaagse voor jullie "een eitje".

    Veel wandelplezier.

    Groetjes, Phiny en Thieu

  • 18 Juli 2014 - 21:02

    Mariska:

    Lieve Ton en Thea,

    Wat een prachtig verhaal Thea. Wat is het elke keer fijn om wat van jullie te horen via deze blog.
    Het doet me goed te weten dat het nog steeds goed gaat met jullie en dat je veel leert op zo'n reis. Je bent weer even terug bij de basisbehoefte en dat is voor jong en oud goed lijkt me.
    Wie weet doen wij dit ooit ook nog, maar dan moet er denk ik wel een wonder gebeuren.
    Nog heel veel succes met de laatste loodjes, maar vooral lekker genieten!!

    Liefs Mariska en natuurlijk ook Rob.

  • 19 Juli 2014 - 13:16

    Bets En Koos:

    Wat een rijkdom krijgen jullie mee met deze pelgrimsreis, wij worden hier stil van! Het is mooi om zoveel positiviteit te kunnen delen, jullie zijn nu echte ervaren wandeldeskundigen. Fijn dat jullie dit willen delen!
    En natuurlijk een mooie afsluiting van deze tocht gewenst. groet Koos en Bets

  • 19 Juli 2014 - 16:32

    Jacqueline En Paul:

    Hallo Thea en Ton,
    Het einde van de Camino is in zicht. Als wij dit schrijven hebben jullie Santago misschien al bereikt. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Lopen jullie nog door naar Finisterre om even de verfrissende zee te bewonderen?
    Het is hier in Nederland tropisch warm. Vandaag hebben we Petra en haar gezin na drie weken vakantie hier en in Spanje, uitgezwaaid voor hun reis terug naar Noorwegen. Intussen is bij Marc en Manon op 10 juli hun tweede dochter geboren: Tess Hanne Leona. Alles verliep gelukkig goed.
    Geniet van jullie laatste loodjes. Hopelijk zijn die niet te zwaar en is de aankomst in Santiago de Compostela geweldig en indrukwekkend!
    Groetjes, Jacqueline en Paul.

  • 19 Juli 2014 - 16:57

    Thea & Ton Ellenbroek:



    Hallo allemaal,
    Heel hartelijk bedankt voor jullie fijne reacties. Jaqueline en Paul Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van Tess.! Leuk dat Petra zo lang bij jullie kon blijven.

    Helaas, de laatste loodjes zijn voor mij onverwachts zwaar geworden. Ik loop met de brace, omdat mijn knie weer op is gaan spelen. Gelukkig gaat het sinds vandaag de goede kant op. Overmorgen hopen we in Santiago aan te komen (nog maar 39 km te gaan).

    Liefs van Thea

  • 20 Juli 2014 - 18:14

    Ilse:

    Lieve Thea en Ton,
    Wat heb je trouwens weer een goede reisverslag gemaakt , hoedje af.
    morgen dan eindelijk in Santiago , een geweldige prestatie van jullie!!!
    Hoop, lieve Thea, dat het laatste stukje lopen met brace om je knie door de opbeurende woordjes van Ton , je niet te zwaar vallen. Evtl niet naar Finestere .
    Heel veel liefs en tot kijk Ilse en Hans


  • 21 Juli 2014 - 12:40

    Gonnie Dolphijn:

    Van harte gefeliciteerd. Ik heb net een foto gezien op FB. Wat zijn jullie fantastisch.
    Liefs. Gonnie

  • 22 Juli 2014 - 12:37

    Ria En George:

    Lieve Thea en Ton,

    We hebben weer genoten van jullie verslagen. Naast onze enorme bewondering voor jullie wandelprestaties, zijn wij ook erg onder de indruk van jullie journalistieke prestaties. Jullie kunnen zo aan de slag als documentairemakers.
    Hebben jullie nu Santiago al bereikt? Geniet ervan!
    Veel liefs van George en Ria

  • 22 Juli 2014 - 17:14

    Thea & Ton Ellenbroek:

    Hallo allemaal,
    Wat fijn dat jullie weer gereageerd hebben. Ja het is voor ons een onvergetelijke wandeling geworden en wat een emoties. Het zal wel komen door de vermoeidheid, maar ook door het besef dat het ons gelukt is! Toen ik nog kind was ging ik van ons huis naar Kraggenburg dat was 5 km fietsen, naar Emmeloord was 18 km. Als wij 30 Km Camino gingen lopen was dat heen en terug naar Kraggenburg en daarna nog iets verder dan Emmeloord.

    Groetjes van Thea


  • 22 Juli 2014 - 17:14

    Thea & Ton Ellenbroek:

    Hallo allemaal,
    Wat fijn dat jullie weer gereageerd hebben. Ja het is voor ons een onvergetelijke wandeling geworden en wat een emoties. Het zal wel komen door de vermoeidheid, maar ook door het besef dat het ons gelukt is! Toen ik nog kind was ging ik van ons huis naar Kraggenburg dat was 5 km fietsen, naar Emmeloord was 18 km. Als wij 30 Km Camino gingen lopen was dat heen en terug naar Kraggenburg en daarna nog iets verder dan Emmeloord.

    Groetjes van Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea & Ton

Wij zijn gepensioneerd en willen met deze blog onze reiservaringen met de thuisblijvers delen. Onze reis is een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella.

Actief sinds 03 April 2014
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 26920

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

03 April 2014 - 31 December 2014

Van Nijmegen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: